John van Zweden bij SV Zuidermeer

De handbalafdeling van SV Zuidermeer bestaat dit jaar 40 jaar en de voetbalafdeling maar liefst 60 jaar. Samen is dat 100 jaar en het bestuur van de club had bedacht dat hier wel enige aandacht aan besteed mocht worden. Voor de vrijwilligers en de sponsors werd een avond georganiseerd met een spreker over sport. Roelof Luinge werd uitgenodigd, maar hij moest om privé redenen verstek laten gaan. John van Zweden werd gevraagd om zijn plek in te nemen. Hij zei ja, en hij maakte er een prachtige avond van. Hij vertelde met verve over het ‘jongensboek’ verhaal van zijn tijd bij de Engelse club Swansea City. Over hoe de liefde voor die club ontstond en hoe hij min of meer per ongeluk mede eigenaar werd. Over de successen die daarna volgden, van de onderste plek op het vierde niveau in Engeland, naar de Premier League en Europees voetbal. Met humor vertelde hij over zijn belevenissen, met anekdotes over ADO Den Haag, Utrecht, Louis van Gaal en af en toe wat cynisme met een knipoog richting Amsterdam. Zo’n 5 kwartier wist hij de aanwezigen ademloos te boeien met aan het eind nog de nodige vragen om te beantwoorden. Saillant detail was wel de opmerking dat je een voetbalclub niet uit een kleine stad als Swansea moet laten verdwijnen, want dat is de doodsteek voor het sociale leven. Hier is een direct raakvlak met de Zuidermeer. Je moet ook een voetbalclub niet uit een klein dorp halen. De gevolgen zijn precies gelijk.